じぶん更新日記1997年5月6日開設Copyright(C)長谷川芳典 |
半田山の尾根筋に今年もまた「幻の花園」が出現している。桜がいっぱい咲いているはずだが、じっさいに現場に行ってみると低木に遮られて花が見えないため「幻の花園」と名付けている(2009年4月11日の楽天版ご参照)。 なお、今年は、この花園より麓に近いところに露頭のようなものが見えていることに気づいた。崖崩れや工事で新たに出現したのか、樹木の葉っぱが落ちて見えるようになったのか、原因は不明。 |
【思ったこと】 160405(火)行動分析学における自己概念と視点取得(19)自然科学における私的な出来事(10) 『科学と人間行動(Skinner, 1953)』第17章の終わりの部分には、行動分析学の原則に関わるいくつかの論考がある。以下4つの節について、重要と思われる論点を挙げておく。 まずは、自分自身の私的出来事を分析することについて(「Studying one's own private world」)。この部分は翻訳書に一部分かりにくいところがあるため、私のほうで別の訳を併記することとしたい。 It is true that psychologists sometimes use themselves as subjects successfully, but only when they manipulate external variables precisely as they would in studying the behavior of someone else. The scientist's "observation" of a private event is a response to that event, or perhaps even a response to a response to it. In order to carry out the program of a functional analysis, he must have independent information about the event. 【原書280頁】 この原則は、他者の私的出来事を把握する場合にも適用される。 For a similar reason he cannot solve the problem of private events in the behavior of others by asking them to describe such events. It has often been proposed that an objective psychology may substitute the verbal report of a private event for the event itself. But a verbal report is a response of the organism; it is part of the behavior which a science must analyze. The analysis must include an independent treatment of the events of which the report is a function. The report itself is only half the story.【原書280頁】 続く「The physiology of sensation(感覚の生理学)」という節では、1950年当時に提唱されていた2つのアプローチについての批判的な論考がある。モノを見る生理学的な仕組みがより詳細に解明されたとしても、見るという行動をコントロールする変数の機能分析にはつながらない。また、「虹を見る」を例にとれば、機能分析上は、虹は「見られている対象」ではない。あくまで、「虹を見る」という行動をコントロールしている変数の一部であると捉えるべきであると論じられている。 If we say that the rainbow (either as an objective event in the environment or as a corresponding pattern within the organism) is not "what is seen" but simply the commonest variable which controls the behavior of seeing, we are much less likely to be surprised when the behavior occurs as a function of other variables.【原書281頁】 次の「Operational definitions of sensation and image(感覚とイメージの操作的定義)」という節は、方法論的行動主義に対する批判となっている。この部分についても翻訳書では分かりにくい訳があったので、長谷川訳を併記しておきたい。 Another proposed solution to the problem of privacy argues that there are public and private events and that the latter have no place in science because science requires agreement by the members of a community. Far from avoiding the traditional distinction between mind and matter, or between experience and reality, this view actually encourages it. It assumes that there is, in fact, a subjective world, which it places beyond the reach of science. On this assumption the only business of a science of sensation is to examine the public events which may be studied in lieu of the private. 【原書281〜282頁】 最後の「The private made public(私的な出来事が公的な出来事を作る)」という節は、見出しだけからは社会構成主義的な論調のように推測してしまうが、ここではそれほど大きなことは言っていない。私的な出来事と公的な出来事の間の明確な境界は存在せず、センサーの開発といった科学技術の進歩によって、その境界は常に移動し、それまで私的出来事としてしか捉えられなかったことが公的出来事化する可能性があるというような内容にとどまっていた。 次回に続く。 |